4 - 6 Yaş Kur'an Kursu
Öğreticileri Çalıştayı Sonuç Bildirisi
22 Aralık 2018, İstanbul
22 Aralık 2018 Cumartesi günü Öncü Eğitimciler Dernek merkezinde "4-6 Yaş Kur'an Kursu öğreticilerinin ihtiyaç duyduğu materyal ve eğitim alanları" başlığıyla bir çalıştay yapılmıştır. Katılımcılar tarafından;
-
4-6 yaş öğretim programının uygulamasında karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerileri
-
4-6 yaş Kur'an Kursu öğreticilerinin ihtiyaç duyduğu materyaller
-
4-6 yaş Kur'an Kursu öğreticilerinin ihtiyaç duyduğu eğitim alanları
başlıkları üzerinden gerçekleştirilen çalıştay, "4-6 yaş Kur'an Kursları öğretim programı uygulamasında iyi örneklerin sunumu", ve gruplardan elde edilen müzakerelerin değerlendirilmesi ile sonuçlanmıştır. Yapılan müzakereler ışığında aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır:
-
4-6 yaş öğretim programının uygulanacağı sınıf ve bahçe gibi mekanların eğitim ihtiyaçlarına uygun olarak düzenlenmesi gereklidir. Eğitim ortamlarının tasarımında öğretim programına göre; 4-6 yaş grubu öğrencilerinin gelişim özelliklerine uygunluk ilkesi esas alınmalıdır.
-
Eğitim denetmenlerinin öğretim programlarının amaçları dışında beklenti ve isteklerle denetim yapmalarının önüne geçilmelidir. (Örneğin; denetmenlerin öğrencilere sorular sorarak ezber düzeyinde kapsamlı bilgiler istemeleri.)
-
Öğreticilerin uygulamaları arasında iyi örneklerin keşfedilerek bütün öğreticilerin istifadesine sunulması sağlanmalıdır.
-
Görevlendirilen yardımcı personelin ehliyetsiz kimseler olmamasına dikkat edilmelidir.
-
Kaynak kitapların öğrencilerin seviyelerine uygun, yoğun bilgi aktarımı olmayan ve hayal dünyalarını kısıtlamayan nitelikte olması sağlanmalıdır.
-
Programın uygulanmasında öğreticilere desteğin sistemli bir şekilde tüm birimlerce sağlanması gereklidir. Bu desteğin bireylerin insiyatifinde olmadan, sistemli bir şekilde yürütülmesi önemlidir.
-
Gezi, gözlem, doğa etkinliği gibi konularda izinlerin kolaylaştırılması programın işleyişine katkı sağlayacaktır.
-
Programda 4-6 yaş grubu eğitim öğretimi birlikte ele alınmamalı; 4, 5 ve 6 yaşa göre ayrı ayrı yapılandırılmış kılavuz kitaplar öğreticilere rehberlik etmelidir.
-
4, 5 ve 6 yaşa uygulanabilecek oyunların olduğu farklı kaynakların üretilmesi öğreticilerin programı bireyselleştirmesine katkı sağlayacaktır.
-
Öğreticilerin materyal hazırlama ve bunların malzeme teminiyle ilgili desteklenmesine ihtiyaç vardır. Puzzle, eğitici kartlar, fen deney malzemeleri, zeka oyunları, hikaye setleri gibi materyallerin oluşturulmasında destek sağlanmalıdır.
-
Sınıfların projeksiyon, akıllı tahta, printer, internet gibi olanaklara kavuşturulması yarar sağlayacaktır.
-
Materyal hazırlamada aile katılımının sağlanması gerekmektedir.
-
Din öğretimi alanına hitap eden okul öncesi ücretsiz eğitim setleri hazırlanmalıdır. Din eğitimcisinin ihtiyaç duyacağı pek çok alanı içine alan bir set olması önemlidir.
-
Din öğretiminde kullanılabilecek ve çocuklar için uygun olan müzik ve klipler incelenerek bir havuz oluşturulmalı veya konuyla ilgili atölyeler yapılmalıdır.
-
Öğretim müfredatının cep telefonu ve akıllı tahta ortamlarında uygulanabileceği programlar oluşturulmalı ve öğreticilerin kullanımına sunulmalıdır.
-
Çocukların sesli ve üç boyutlu kitaplar ile surelerin hikayelerini ve dini bilgileri öğrenebilecekleri kaynaklar ortaya konmalıdır.
-
İlahiyat mezunu öğreticilerle okul öncesi öğretmenlerinin bir arada çalışmalar yapabilecekleri eğitici eğitimleri düzenlenmelidir.
-
Atölye çalışmalarına ağırlık verilmeli, pratiğe dayalı eğitimlerin sıklığı artırılmalıdır.
-
Önerilecek atölye ve seminer başlıklarıyla oluşturulmuş; atölye veya seminerlerin teorik bilgilerinin ve bir kaç uygulama örneğinin de bulunduğu "Okul Öncesi Din Öğretimi Öğretici El Kitabı" yazılmalıdır.
-
Aşağıdaki eğitim alanlarında eğitici eğitimleri yapılmalıdır:
Atölye Başlıkları:
-
Oyun Ve Etkinliklerle Din Öğretimi
-
Drama İle Din Öğretimi
-
Din Öğretiminde Musiki/Müzik Kullanımı
-
Masallarla Değerler Ve Din Öğretimi
-
Din Öğretiminde Görsel Öğrenme Nesneleri
-
Oyun Hamurlarının Din Ve Değer Öğretiminde Kullanılması
-
Yirmi Birinci Yüzyıl Yeterlilikleri Ve Din Öğretimi
-
Kıssalarla Din Öğretimi
-
Dezavanyajlı Çocukların Din Öğretimi
-
4-6 Yaş Grubu Öğrencilerinin Din Öğretimi Materyalleri Tasarımı
-
Din Öğretiminde Dijital Materyaller
-
Özel Yetenekli Çocukların Din Öğretiminde Strateji,Yöntem Ve Teknikler
-
4-6 Yaş Değerler Eğitimi (Şabır Ve Şükür Eğitimi,....)
-
Din Öğretiminde Hikaye Ve Şiir Seçimi
-
İletişim Ve Dil Becerisinin Geliştirilmesi/ Ana Dil Gelişimi
-
4-6 Yaş Grubu Öğrencilerinin Gelişim Ve Öğrenmesi
-
Olumsuz Davranışlarla İlgili Çözümler/ Problemli Durumlara Müdahale Yöntemleri
-
4-6 Yaş Çocuğuna Bunları Söyleme! / Soyut Kavramların Edinimi/İnanç Öğretimi
-
Ölüm Tasavvuru Ve Ahiret İnancı
-
Çocuk Ve Dua
-
Çocuklarda Namaz Farkındalığı/Namaz Alışkanlığına Doğru Yol Almak
-
Kur'an, Harf - Sure Ve Dua Öğretimi
-
İbadet Öğretimi
-
Siyer Öğretimi
-
Alternatif Eğitim Metotlarının Din Öğretiminde Kullanımı
-
Çocuklarda Vicdan Eğitimi/ Empati Becerisinin Geliştirilmesi/ Davranış Yönetimi
-
Din Öğretiminde Doğa Ve Çevre Farkındalığı
-
Adab-I Muaşeret/Nezaket Kuralları
-
Geleneksel Sanat Etkinlikleri (4-6 Yaş İçin Halk Oyunları, Ebru-Hat-Kaligrafi...)
-
Mahremiyet Eğitimi ( Çocuk İstismarını Önlemede Koruyucu Uygulama Örnekleri )
-
Oyuncak Seçimi
-
Kitap Seçimi/ 4-6 Yaş Okuma Eğilimleri
-
Okul Öncesi Dönemde Çoklu Zeka/Mizac Farklılıkları Uygulamaları
-
4-6 Yaş Değer Öğretiminde Video Ve Film
-
Sınıf Yönetimi
-
Müze Ve Değerler
-
4-6 Yaş Çocuğunun Velisiyle İletişim-İşbirliği / Çocuğun Eğitiminde Ailenin Önemi
-
Çocuklara Doğru Beslenme Alışkanlığı Kazandırmak
-
Din Öğretiminde Sokratik Sorgulama ( Buldurma Yöntemi)
-
Din Öğretiminde Duygusal Ve Bilişsel Hazırbulunuşluk
-
4-6 Yaş Grubu Çocuklarda Duygu Eğitimi
-
Din Öğretiminde Problem Çözme Yöntemi
-
Din Öğretiminde Proje Yöntemi
-
Bütünleyici-Tamamlayıcı Eğitim Modelinin Din Öğretiminde Uygulanması
-
Deneylerle Dinimi Keşfediyorum/ Fen Etkinlikleri İle Din Öğretimi
-
Scamper Tekniği İle Din Öğretimi
-
Din Öğretiminde Orf Tekniği Ve Ritim Uygulamaları
-
Din Öğretiminde Örnek Olay Yöntemi
-
Din Öğretiminde Zeka Oyunları
-
4-6 Yaş Çocuklarının Günlük Yaşam Becerileri
-
4-6 Yaş Çocukları İçin Tasarım-Beceri Atölyesi (Dikiş, Nakış, Örgü, Keçe Tasarımlar, Bitki Yetiştiriciliği, Resim...)
-
Eğitim Ortamı Tasarımı
Seminer Başlıkları:
-
Din Öğretiminde Yöntem Ve Teknikler
-
Kursta Öğrenme Ortamlarının Tasarımı ve Öğrenme Merkezlerinin Düzenlenmesi
-
Düşünme Becerileri
-
İlkokula Hazırbulunuşluk
-
Mahremiyet Eğitimi
Çalıştay Ekibi:
Çalıştay Danışmanı: Prof Dr. Mehmet Zeki AYDIN
Çalıştay Program Koordinatörü: Ayşe MACİT
Çalıştay Yürütme Ekibi: Berra Erenoğlu, Ceyda Nur Avcı, Nafi Öztürk, Rumeysa Gündüz, Seda Selvitopu
Katılımcılar:
-
Saliha Namal
-
Pınar Ramazanoğlu
-
Yasemin Koç
-
Arzu Güzin Terzi
-
Pınar Özden
-
Fatma Aksoy
-
Emine Yılmaz
-
Esma Budak
-
Melek Güneş
-
Asuman Sadıkoğlu
-
Rumeysa Gündüz
|